Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Fotokopie

“Ik kan niet meer”, zucht juf Kim wanneer ze in het leraarslokaal aankomt. “Ik kan niet meer lief tegen haar zijn.” Met “haar” bedoelt ze Laura. Laura is een van haar vierjarige kleuters en komt uit een verstoord gezin. Laura heeft het moeilijk, reageert bijna dagelijks heel agressief en kan moeilijk samen spelen wanneer ze haar zin niet krijgt. Van de andere kant kan ze enorm genieten van een knuffel en is ze erg hulpvaardig wanneer ze in een goede bui is. Helaas is ze de laatste tijd meer en meer opvliegend en doet ze andere kleuters pijn.


Juf Kim zit er duidelijk mee in. Werkelijk alles heeft ze geprobeerd. Wanneer Laura fijn meespeelde in de huishoudhoek, lief was voor een andere kleuter, haar keuzeactiviteit mooi afwerkte ... gewoon elke gelegenheid nam ze te baat om het positief te benoemen wanneer Laura fijn meewerkte in de klas, maar ... nu is het “op”. Laura haar driftbuien worden ondanks alles meer en meer frequent. De andere juffen zuchten en kunnen alleen maar beamen dat het toch zo moeilijk is en juf Kim een schouderklopje geven. “Volhouden!” Je ziet iedereen meedenken aan een oplossing, maar dat is niet altijd even gemakkelijk, vooral omdat het positieve blijven zien, soms "op" is. Juf Kim wil het liefst even een klasje zonder Laura, maar beseft ook dat Laura eigenlijk met haar gedrag wil aangeven: “Zie me graag, help me.”

’s Anderendaags, tijdens de middagpauze, is het weer zover. Laura schopt en stampt en gaat op de grond liggen. Ze wil niet mee naar de klas. Het kost mij echt wel energie om Laura vast te pakken op mijn schouder en haar eventjes te verwijderen van de rest. In het leraarslokaal laat ik haar even tot rust komen. Ik probeer haar gedachten te verzetten door iets te tekenen voor haar. Laura’s nieuwsgierigheid is gewekt. Stilletjes aan komt ze los en gaan we een gesprek aan over dingen die ze fijn vindt. Een poes bijvoorbeeld.

“Weet je dat juf Kim jou heel lief vindt, en dat ze nu een beetje verdrietig is dat je niet in haar klas bent?”, probeer ik. Laura trekt grote ogen. “Maar ik vind juf Kim ook erg lief.” “Dat is fijn om te horen. Wat zouden we kunnen doen om haar te tonen dat je haar lief vindt?“ Laura haalt haar schoudertjes op. “Maar wat?” Mijn ogen vallen op het fotokopieerapparaat. “Laura, durf jij je hand hier onder te leggen?” Ik neem haar op en heel voorzichtig plaats ik haar hand op het kopieerglas. Wanneer de kopie haar opengespreid handje toont, trekt Laura heel verwonderde ogen. Op de kopie schrijf ik met zwarte stift: “Voor mijn lieve juf Kim. Van Laura.”

Samen trekken we naar de klas. Juf Kim is erg blij met de foto en geeft Laura een dikke knuffel. Ze straalt! Enkele dagen later vertelt juf Kim tijdens de middagpauze dat de foto “werkt”. Ik frons even m’n wenkbrauwen, maar dan vertelt juf Kim dat ze een afspraak heeft gemaakt met Laura. Telkens wanneer Laura goed meewerkt, of eens een dag niemand heeft pijn gedaan, zet juf Kim een stempel op de foto met haar hand. Bij vijf stempels mag Laura iets kiezen. Een speeltje uit de beloningsdoos, een activiteit, een verhaaltje ... Het is hun onderling afspraakje om te tonen dat ze elkaar graag zien. De foto hangt dan ook heel zichtbaar op, midden in de klas. En het werkt echt, zegt juf Kim. Laura werkt al meer dan week fijn mee en ze heeft al een nieuwe kopie gemaakt van haar handje.

Wanneer ik een week later even in de klas bij juf Kim ben, rent Laura naar me toe, geeft ze me een knuffel en trekt ze me mee naar haar hand met stempels. Laura straalt! We zijn nu een maand verder en met Laura en juf Kim gaat het nog steeds goed. Knap gedaan, juf Kim, hoe je een kleine attentie aanwendt als een zichtbaar onderling afspraakje tussen jou en Laura! Een relatie tussen leerkracht en kleuter die de prestatie bij Laura terug een enorme boost heeft gegeven en het welbevinden van zowel Laura als de juf heeft opgetild. Super!

Erik Bakkers - freelance vormingsmedewerker - redactielid EE