Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

SPEED-lessen

In deze bijdrage enkele korte lesideeën, die je razendsnel in de klas of daarbuiten kunt neerzetten.

Het geld groeit me op de rug!

Er zijn heel veel spreekwoorden en uitdrukkingen waar het (menselijk) lichaam in voor komt. Verzamel er eens een aantal met de kinderen in de klas. Verzin vervolgens samen nieuwe uitdrukkingen waarin vergelijkingen met het lichaam worden gemaakt en geef ze een originele betekenis.

Helden op sokken.

Laat de kinderen een paar sokken tekenen voor bekende stripfiguren, TV- en filmhelden. Wat voor sokken draagt Jommeke, Will Tura, je juf of meester, K3, …?

Tegenstelling?

Laat de kinderen “paradoxale gebruiksvoorwerpen” verzinnen, bijv. donkere lamp, kromme liniaal, tijdloze klok, rubberen harnas… Schrijf de namen van de voorwerpen op een briefje en doe ze in een hoge hoed. Daarna trekt ieder kind blind een briefje en legt uit waar het voorwerp WEL voor kan dienen.

Marsmonster-triptiek.

Laat de kinderen een Marsmonster tekenen. Vergelijk hun tekeningen met elkaar. Welke overeenkomsten en clichés kom je tegen? Noteer op bord. Laat hen nu een Marsmonster tekenen waarin die clichés niet meer voorkomen. Vergelijk ze weer met elkaar. Laat hen ten slotte een Marsmonster tekenen dat je nog NOOIT gezien hebt. Zet de resultaten naast elkaar en reflecteer.

Een gebrekkig ding.

Laat de kinderen een gebruiksvoorwerp kiezen en hen daar een essentieel onderdeel van weg denken. Geef hen dan de opdracht: verzin iets dat dezelfde functionaliteit heeft, zónder dat essentiële onderdeel.(Een tafel zonder poten, een schenkkan zonder tuit, verlichting zonder lamp…)

Een Boemboek en een Vroempotlood!

Maak samen met de leerlingen een lijst met geluiden: Knal, Boem, Roetsj, Zsst, Vroem, Burps, etc. Laat hen een voorwerp uit de klas nemen en combineer dat met een van de geluiden, bijvoorbeeld: Roetsjboek, Vroempotlood. Laat ze er een tekening van en leg uit wat het is, hoe het werkt. Misschien componeren sommigen wel een origineel muziekstukje.

Een buitenopdracht.

De kinderen observeren nauwkeurig wat mensen doen die aan het winkelen zijn in het nabije winkelcentrum – ongemerkt uiteraard. Zij noteren het gedrag van de shoppers tot in de kleinste detail, en brengen verslag uit in de groep.

Bron: https://vindingrijk.wordpress.com