Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Over ti-ta-tovenaar en echte geluksvogels

‘Soms overvalt ontroering je op onverwachte momenten. Het Brugse Sint-Andreasinstituut zet sterk in op het welbevinden van kinderen, hun ouders en leerkrachten en hanteert een onvoorwaardelijk respect voor het tempo en niveau van elk kind. En het moet gezegd, de realiteit overtrof mijn verwachtingen. De spirit van de directeur, de samenwerking tussen de leerkrachten, de interactie tussen en met de kinderen, de spontane reacties van elkeen ... Ze hebben mijn hart gestolen ... op Valentijnsdag. Dit bezoek doet me opnieuw beseffen hoe onderwijs onze samenleving van de toekomst vorm geeft, met kennis maar evenzeer met onontbeerlijke waarden om te kunnen samen-leven.’

Hilde Crevits

Het team van het Sint-Andreasinstituut hanteert een onvoorwaardelijk respect voor het tempo en niveau van elk kind. Door onderwijs op maat voor het kind als prioriteit aan te pakken, zetten ze in op betrokkenheid en welbevinden op de cultuurgebonden ontwikkeling. Dat gebeurt onder de vorm van een ti-ta-toverklas, een sprookjesklas, een nestklas, een sporenbeleid voor wiskunde in de bovenbouw en tal van andere initiatieven. Daarbij begeleiden de leerkrachten de groepen regelmatig in teamteaching. Doordat kinderen vanuit dit standpunt onderwijs op maat krijgen, gaan ze zich beter voelen. Blije, zelfzekere kinderen maken minder ruzie, pesten minder en worden voortdurend uitgedaagd om lang en gelukkig te leren.

De Brugse school won net de hoofdprijs ‘Pesten, dat kan niet’ die de organisatie Tumult jaarlijks uitreikt. Ze zijn in het KiVa-traject gestapt, een Finse methodiek die wetenschappelijk onderbouwd is en sterk inzet op preventie. Met maandelijkse KiVa-lessen die in elke klas worden gegeven, wil de school het pesten terugdringen en een open en positieve sfeer bevorderen.

De zachte landing, een dagelijks ontmoetingsmoment dat elke ochtend doorgaat in de klas met de leerkracht van eerste kleuter tot en met zesde leerjaar, zorgt voor een thuisgevoel waardoor kinderen zichzelf kunnen zijn. Om kinderen die moeilijk tot rust komen toch een veilig gevoel te geven, gaat de leestuin (schoolbibliotheek) tijdens de speeltijden en tussen de middag open. Op die manier kunnen de kinderen die het moeilijk hebben op een drukke speelplaats toch rust vinden. De brede waaier aan middag activiteiten en het spelmateriaal in het ruilhuisje voor de lagere school en Cas&Lisa-speelhuis voor de kleuters bieden leerkansen tot groeien. Alle kinderen krijgen medeverantwoordelijkheid over pestproblemen door hun inzicht bij te brengen over de pestproblematiek en hun mogelijke rol en verantwoordelijkheid in die conflicten.

Daarnaast doet het team beroep op de medewerking van ouders. De school vraagt, naast de hulp van ouders bij het aangeven van een probleem, om mee te werken bij (aanslepende) problemen. Door die doorgedrongen aanpak en aandacht voor het welbevinden worden kinderen gelukkiger en de kans op pesten kleiner.

Lees het volledige artikel in CEGOpracticum 'Van leerkracht naar tweekracht'

Het boekje is te bestellen op http://www.cegopublishers.be of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.