Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

De Rondetafelconferenties CEGO – oktober 2017

Ze waren met 120.

Sommigen liepen zelfverzekerd de zaal binnen, anderen wat schuchter. Ouders vooral, op zoek naar een plekje, op zoek naar ‘waar hoor ik thuis?’, onwennig en ook wat onzeker. Externe partners, medewerkers van het CLB, leden van de Raad van Bestuur, de voorzitter van het OCMW, de dame van het Revalidatiecentrum, de afgevaardigde van de lokale overheid. Ze reikten elkaar de hand en stelden zich aan elkaar voor, zoekend naar een tafel waar ze konden aanschuiven. Leerkrachten, de ene al wat zekerder dan de ander. “Hoe moet dat met die ouders vandaag? Gesprekken voeren met een ouder terwijl het niet over hun kind gaat? Waar zullen we het dan wel over hebben?” Mensen die elkaar ont-moeten. Een mooie mix aan elke tafel. En dan de kinderen zelf. Ze waren er niet overal bij, maar daar waar ze deel uitmaakten van het bonte gezelschap, boden ze absoluut een meerwaarde. Ze hielden iedereen met de voeten op de grond, maar lieten alle aanwezigen ook duidelijk merken dat ze nog meer mochten, zelfs moesten dromen. Ook hun verwachtingen waren hooggespannen!

Dit was de laatste van de 8 rondetafelconferenties die we in oktober organiseerden. Gesprekken over de toekomst van onderwijs, van ‘hun’ school, van hun kinderen. Ongebruikelijke, maar logische gesprekspartners die hun ideeën uitten - elk vanuit hun eigen werk- en leefwereld - en hun visie op dè uitdagingen voor het onderwijs deelden. Ze hadden het over waarden en wat ze zelf belangrijk vinden. Ze vonden elkaar, discussieerden, debatteerden. Vanuit Cego onderbouwden wij, met onze wetenschappelijke inzichten, met onderzoek van Hattie, Biesta, Vandenbergh, Laevers, … om er maar enkele te noemen. Wij inspireerden en daagden uit…

Er werd stevig op tafel geklopt én veel gelachen. Er werd verwonderd geluisterd naar het inzicht van een moeder die via het werk een aantal inspirerende en innovatieve verhalen meebracht. Er werd ge-oohd en ge-aahd toen een leerkracht vol passie vertelde over haar ideale klas en hoe ze dat nu al – stukje bij beetje – probeert waar te maken. Er werd instemmend geknikt toen een externe medewerker vertelde over zijn samenwerking met de school en waar hij nog opportuniteiten zag. Er was vooral veel energie, veel passie en veel positiviteit!

Verlangen, vertrouwen, geluk, verbondenheid… het zijn maar enkele van de vele belangrijke zaken die we doorheen al die avonden, bij al die conferenties steeds opnieuw te horen kregen. Ouders én leerkrachten willen gelukkige kinderen, die durven hopen én meewerken aan een mooie toekomst. De kinderen zelf willen exploreren, ontdekken, samen mogen leren en leven in verbondenheid. Ze willen het vertrouwen van de leerkracht, van hun ouder(s), ze uiten hun verlangens en verwoorden zo mooi hun eigen waarden.

Voor ons als organisatoren was het prachtig om dit te mogen begeleiden. Wij kregen hele fijne reacties van ouders, leerkrachten, externen, kinderen… We waren getuigen van hun vuur en passie, van hun betrokkenheid en hun vertrouwen in elkaar.

Al deze scholen staan klaar om verder met ons op pad te gaan. Sommigen hebben al heel wat werk verricht samen met Cego, anderen staan vol verwachting in de startblokken, trappelend van ongeduld, helemaal klaar om eraan te beginnen. Wij, bij Cego, kunnen ons geen mooiere start dromen. Werken met betrokken schoolmedewerkers die vol ‘goesting’ écht willen gaan voor innovatief onderwijs, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, pedagogisch verankerd, en dat alles met de ondersteuning van ouders, leerlingen en externe partners. Allemaal betrokkenen die weten wat er staat te gebeuren, die mee kunnen denken en ondersteunen en die hun vertrouwen geven, dat is onze beginsituatie in deze verandertrajecten. Hoe mooi is dat?!

Wil jij ook meer weten over onze rondetafelconferenties en onze unit innovatie? Stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De rondetafelconferenties organiseerden we bij de aanvang van een innovatietraject ontwikkeld door CEGO, hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid. Bij deze rondetafelgesprekken brachten we leerkrachten, opvoeders, coördinatoren, leerlingen, ouders, externe partners waaronder het CLB, leden van de raad van bestuur en de schoolraad, buurtbewoners, de gemeente, en andere relevante partners samen om het te hebben over onderwijs.

In onze Unit Cego Innovatie (UCI) zijn we inmiddels van start gegaan met een tiental scholen die verder willen gaan dan wat het huidige aanbod biedt. Veel van deze scholen werkten al eerder samen met CEGO aan binnenklasdifferentiatie, breed evalueren, motiveren van leerlingen én leerkrachten, relaties, de zelfdeterminatietheorie, welbevinden en betrokkenheid, groeirapporten, co-teaching enzomeer. In dit traject werken we vanuit een duidelijk pedagogisch, wetenschappelijk kader naar een meerjaarklassensysteem met als eindbestemming kinderen én leerkrachten die exploratief ingesteld zijn en blijven, die sociaal emotioneel goed in hun vel zitten, die een sterk competentiegevoel hebben en bij wie de basishouding van verbondenheid diep geworteld zit.

Mariet Vrancken - CEGO-medewerker