Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Vertrouwen door zelfvertrouwen of andersom?

In het voorjaar mocht ik deelnemen aan het open traject van Pedagogisch Tact. Daar draait het om op het goede moment, het juiste doen, ook in de ogen van de leerling. Met dit in het achterhoofd ga ik vervolgens mijn klas weer in. Ik heb moeite met het onderdeel zelfstandig werken, heel vaak had ik het gevoel dat de kinderen niet effectief bezig waren. Ze praten teveel en het lijkt alleen maar gezellig. Een paar kinderen vinden het bovendien erg moeilijk om zonder toezicht toch aan het werk te zijn. Ik heb dan het gevoel dat ik voornamelijk als politieagent rondloop in plaats van dat ik individueel of een klein groepje kinderen kan helpen.


Als ik de volgende keer de leerlingen weer in hal laat werken, pak ik het anders aan. Ik vraag aan ze wat de bedoeling is als ze in de hal gaan werken. De sommen maken, n.a.v. de uitkomst zachtjes met elkaar overleggen zodat de andere groepen er geen last van hebben. Wie het moeilijk vindt om zachtjes samen te werken, kan ook alleen in de hal aan het werk of in de klas blijven waar ik verder ga met de instructie. Ik vertel dat ik niet kom waarschuwen, ik ga er vanuit dat jullie dit kunnen. Ze bevestigen het en vertrekken naar de hal. Na 10 minuten komt Piet terug en gaat weer op zijn plek verder werken. Als hij binnenkomt kijkt hij me aan en zegt het ging niet. Ik zeg dat ik het heel verstandig vind dat hij teruggekomen is, goed gedaan. In plaats van een terechtwijzing kan ik hem een compliment geven.

Terwijl ik dit opschrijf denk ik is dit het onderwijsmoment? Ja, voor mij was het één van de momenten ten gevolge van het traject waarin het vertrouwen in de leerlingen en het contact met de leerlingen groeide. Door van te voren aan ze te vragen ‘Wat heb je nodig om het goed te laten gaan?’, liepen situaties niet uit de hand en ging het allemaal meer ontspannen. Het traject Pedagogische Tact heeft me meer zelfvertrouwen gegeven maar bovenal meer vertrouwen in de leerlingen. Ik sta relaxt in de groep en kan meer met minder woorden. Een ouder zei laatst: ‘Onze Tom vindt het fijn als jij er bent want je praat niet zoveel.’ Ik kijk en luister meer naar de kinderen, ben minder bang dat het niet helemaal gaat zoals ik bedacht heb. Mijn onderwijsmoment is waarschijnlijk het moment geweest dat ik het traject Pedagogisch tact ging volgen met alle gevolgen van dien.

Corien Simpelaar

Op haar 40ste is ze haar droom achterna gegaan. Sinds 2007 staat ze deeltijds voor het vierde leerjaar.