Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Klussende kleuters en onverwachte leerkansen

Kinderen opvoeden en kinderen in ontwikkeling brengen, het lijkt soms al moeilijk genoeg, zonder al die praktische klusjes die er dagelijks bijkomen om het geheel draaiende te houden. Vaak zien we dat als een last, een opgave die er nog maar eens bijkomt. En toch zijn het net deze klusjes, deze routinemomenten die heel wat mogelijkheden met zich meebrengen.

Lees HIER het volledige artikel van Marieke Holvoet.

Corona, vakanties en sociale ongelijkheid

Vijf weken geen school! De onderwijswereld staat op z’n kop. Hoe moet dat nu? Lopen leerlingen geen hopeloze leerachterstand op? Hoe blijven we hen van op afstand prikkelen, motiveren? Hoe zorgen we ervoor dat ze leerinhouden herhalen en verder inoefenen? Of dat er toch zo weinig mogelijk wordt vergeten?

De praktische vragen die heel wat leerkrachten zich nu stellen, bereiken al snel een fundamenteler niveau: wat mogen we eigenlijk verwachten van leerlingen en hun ouders? Kunnen we wel van alle leerlingen en ouders hetzelfde verwachten? Werkt deze crisis de sociale ongelijkheid niet verder in de hand?

Lees HIER het volledige artikel van Bart Van Spaendonk.

Thuis met kleuters in tijden van Corona

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus.

De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis.

En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Lees HIER het volledige artikel van Evelien Krijn.

Zeven tips om structuur aan te brengen in je leer- en werkdag!

We waren er een beetje ongestructureerd aan begonnen. Natuurlijk hebben we thuis een werkruimte die kan gebruikt worden door eenieder die (t)huiswerk moet maken, maar da's één werkplek in het hele huis. Plots zijn we nu dus met vier.

Met z’n vieren thuis werken en leren

Door de verstrengde maatregelen voor scholen (opschorten van de lessen) en bedrijven (zoveel mogelijk telewerken) werken manlief en ikzelf voltijds van thuis uit en gaan onze 2 dochters thuis aan de slag met hun schoolwerk.

Om 9u zitten we met z'n allen rond de tafel, ieder met z'n materiaal en leermiddelen, klaar om er helemaal voor te gaan. En eventjes gaat dat ook best wel goed. Dochterlief 1 zit in het eerste jaar van een school die helemaal digitaal kan verder werken, dochterlief 2 (vijfde leerjaar) kan eigenlijk evenzeer aan de slag na een mail met allerlei informatie over wat er gevraagd wordt de komende week.

En toch...

Lees HIER het volledige verhaal.