Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

D-day 2017 - van leerkracht naar TWEEKRACHT

Na het succes van ons CEGO-congres vorig jaar organiseren wij opnieuw een D-day, dè verwendag voor directies, beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, maar uiteraard is iedereen welkom.

We zijn intussen al aan de vijfde editie van D-day toe. De toenemende diversiteit in de klas maakt het moeilijk om vast te houden aan het traditionele onderwijsmodel waar 1 leerkracht voor de klas staat.

Lees meer...

Van WO naar WAW

Of hoe Wereldoriëntatie Werken Aan de Wereld wordt

In basisschool ’t Blokje te Loenhout heeft het school-team enkele jaren geleden een vakoverschrijdend leerdomein in het leven geroepen. Het team stapte daarbij bewust af van Wereldoriëntatie en bracht WO,ICT, leren leren en MUVO samen in WAW, Werken Aan de Wereld.

Op deze link kan je het volledige artikel lezen en krijg je een voorbeeld van differentiëren binnen Wereldoriëntatie.

Met dank aan Mariëlle Kuypers en Petra Van Dijck

EGO congres Nederland

Heb je ons CEGO-congres van vorig jaar gemist?

Dan is hier een 2de kans.

In samenwerking met de zusjes Emonds organiseren we op 19/4 een EGO-congres in Nederland. Net boven Eindhoven (Wijchen) kan je genieten van een boeiend aanbod. Een mix van Nederlandse en Vlaamse sprekers.

Voor meer info: INFO CONGRES

Of INFO CONGRES

Inschrijven: klik HIER

LOOQIN een krachtig KVS voor basisonderwijs én voor kinderopvang

Looqin KVS is het digitale kindvolgsysteem voor het basisonderwijs dat het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO – KU Leuven; prof. Ferre Laevers) ontwikkelde in samenwerking met ‘Onderwijs Maak Je Samen’ (uit Nederland).

Looqin KVS is hét volgsysteem dat bouwt op de kwaliteitsmeters van het leerproces: welbevinden en betrokkenheid. Kinderen laten groeien betekent dan ook in eerste instantie zicht hebben op hun welbevinden en betrokkenheid. Zij vertellen ons hoe krachtig de leeromgeving is die we bieden en waar we die nog kunnen versterken. Zij geven ook aan welke kinderen in de ‘rode zone’ verkeren en zetten ons op het spoor van de ondersteuning die ze nodig hebben. Er wordt vooral op klasniveau verkend wat er mogelijk is om aan deze noden tegemoet te komen. Pas in tweede instantie wordt er ingezoomd op individuele onderwijsbehoeften van kinderen. Met andere woorden: eerste preventief werken, dan pas remediërend! Ook prestaties en competenties worden mee geïntegreerd in het systeem, maar het proces van groei en ontwikkeling blijft centraal staan.

Lees meer...