Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Van leerkracht naar tweekracht

Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen prikkelen tot zelfsturing, kinderen prikkelen om hun eigen talenten te verkennen vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan meer ogen hebben, meer handen maar vooral een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Met co-teaching zien we dan ook dat leerkrachten meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies. Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In deze practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.

verkrijgbaar via www.cegopublishers.be of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

CEGO organiseert rond dit thema een D-day op 19 mei 2017

voor meer info: www.cego.be

ACTUEEL: GELUKKIGE JUF OF MEESTER? GELUKKIGE KINDEREN

Met deze titel blokt De Standaard vandaag de voorpagina. Een gsm of een spelconsole zou kinderen niet gelukkiger maken, bij een juf of meester in de klas zitten, die zelf goed in zijn/haar vel zit, wél. 13.871 leerlingen uit de vierde, vijfde en zesde klas van 163 basisscholen in 54 Antwerpse gemeenten namen deel aan een studie. Naast veel vrienden hebben, niet gepest worden, zich niet voortdurend vervelen, denken kinderen dat als de juf of meester zelf gelukkig is, zij op hun beurt ook vaker gelukkig zijn.

‘Dat gaat echt hand in hand’, zegt professor Guido Van Hal (Universiteit Antwerpen), die de studie mee begeleidde. ‘Het is een interessante vaststelling voor al wie in het onderwijs werkt. Juffen en meesters zijn voor kinderen in de basisschool echte rolmodellen. Als kinderen hen leuk vinden, gaan ze liever naar school en voelen ze zich ook beter in hun vel.’

En jij? Ben jij een gelukkige juf of meester? Maak jij nog steeds het verschil voor de kinderen in je klas?

Misschien een vraag om mee te nemen tijdens de paasvakantie. Geniet er alvast van!

bron: De Standaard, krant van 31 maart 2017

Sla je PRAKTIJKslag!

Op 22 en 23 augustus organiseert CEGO weerom een zomercursus.

Dit jaar met als thema: sla je PRAKTIJKslag.

Een ruim aanbod van 12 gevarieerde praktijkverhalen en inspirerende werkvormen.

Op twee dagen stomen we je klaar voor het nieuwe schooljaar, met interessante lezingen, het uitwisselen van ideeën en getuigenissen uit de praktijk. We beperken deze twee dagen niet enkel tot louter theorie, maar willen je ondersteunen met praktische, concrete tips.

Na inschrijving ontvang je in de loop van de dag een link om de keuze van je workshops door te geven.

Op deze LINK vind je het volledige programma.

Inschrijven HIER.

D-day 2017 - van leerkracht naar TWEEKRACHT

Na het succes van ons CEGO-congres vorig jaar organiseren wij opnieuw een D-day, dè verwendag voor directies, beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, maar uiteraard is iedereen welkom.

We zijn intussen al aan de vijfde editie van D-day toe. De toenemende diversiteit in de klas maakt het moeilijk om vast te houden aan het traditionele onderwijsmodel waar 1 leerkracht voor de klas staat.

Lees meer...