Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

De strijd tegen armoede is een zaak voor iedereen

"Mensen in armoede redeneren anders dan mensen die niet in armoede leven. Ze maken ook andere keuzes", zegt Brigitte Van der Herten, opgeleide ervaringsdeskundige in de armoede. "Een leraar bereidt zijn leerlingen voor op de toekomst. Hij denkt op lange termijn. Een arme leeft van dag tot dag, hier en nu. Als hij vandaag de kans ziet om een grote tv te kopen, waarom dan niet? Of mogen armen nooit eens iets moois kopen?"

Toch blijft het onderwijs een belangrijke hefboom en is de strijd tegen (kans)armoede een zaak voor iedereen. En misschien kan het materiaal van Lopke daarbij helpen.

Lopke is een meisje dat in een kansarm gezin woont en het niet gemakkelijk heeft. Toch is Lopke een veerkrachtig kind. Ze blijft niet bij de pakken zitten en zoekt naar oplossingen. Gelukkig krijgt ze steun uit de omgeving.

Lees meer...

Het natte handboek

Meester Free was zijn tijd ver vooruit. In zijn vijfde leerjaar vertrok hij vanuit de binnenkant van zijn leerlingen. Hij ging op zoek naar je talenten en zette je in je kracht. Meer nog, hij ontwikkelde zich als een meester met pedagogische tact. In dat jaar kregen we een nieuw handboek geschiedenis. Meester Free drukte ons op het hart om goed zorg te dragen voor dit boek. Op het einde van het schooljaar moesten we het immers in onberispelijke staat terug inleveren.

Lees meer...

Vertrek eens zonder thema

‘Vertrek eens zonder thema’ is ruimte laten voor initiatief en ondernemingszin van je kleuters. Het is bijgevolg durven loskomen van een leerkrachtgestuurde aanpak en ruimte scheppen voor wat kinderen kunnen inbrengen bij de keuze en uitwerking van projecten.

Lees meer...

Dat is ook in de mode

Het is sportdag. De teams zijn verdeeld en één team bestaat uit leerlingen van het tweede, derde en vierde leerjaar, hoofdzakelijk jongens. Bij één opdracht mogen de kinderen aanlopen op de lange mat en dan met een vrije sprong in de valput springen.

Voornamelijk de jongens zijn als eerste aan de beurt en die doen allemaal een salto. Dan komt een meisje van het tweede aangelopen, nogal onzeker, met ingehouden looppas. Ik merk dat op en roep snel: “Je mag ook gewoon springen, hoor!”. Waarop de jongen die vlak voor haar was en de hoogste sprong en knapste salto uitvoerde, riep: “Ja hoor, dat is ook in de mode!”. En het meisje sprong. Gewoon. Met een blije lach op haar gezicht.

Hoe fijngevoelig van die jongen om zulke woorden uit te spreken! Hij maakte hierdoor haar sprong evenwaardig aan de zijne. Hij deed haar goed voelen in haar vel, blij met wat ze kan.

Hoeveel mooier kan je de differentiatiegedachte omschrijven dan dit? Beren, wolven, tijgers … het maakt op zich niet zo veel uit, je kiest gewoon wat bij je past want ze zijn allemààl in de mode. En iedereen hoort erbij, met eigen kunnen en eigen beperkingen.

An Dedapper