Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Een wens voor iedereen

Bijna Kerstmis ... Bijna kerstvakantie ... Dan aftellen naar 1 januari. De dag van verbondenheid. Dag van de euro. Dag van de letter Z. Dag van het ijsbeerzwemmen. Nieuwjaar. Alvast de beste wensen van de redactie voor een geweldig 2017!

"De echte proef is het leven zelf"

‘We leven in tijden van afnemend licht.’ Prof. dr. Ferre Laevers kijkt naar de wereld, naar de systemen en spreekt zijn zorg uit, ook op medemenselijk niveau.

‘Het welzijn van mensen wordt steeds meer aangetast; daar vormen leerkrachten geen uitzondering op.’ De urgentie voor goed onderwijs is dus groot: onderwijs is de plek waar de toekomst wordt gemaakt. Dus is er ook goed nieuws, stelt Laevers. ‘De laatste 30, 40 jaar zijn we wat onderwijskunde betreft, gigantisch ontwikkeld. Eigenlijk kunnen we zeggen: de sleutels hebben we gewoon in handen.’ Een goed klasklimaat, goede relaties, een rijk aanbod toegankelijk maken voor iedereen. En we weten dat we het niet zonder leerling-initiatief kunnen doen. Dat participatie van kinderen absoluut noodzakelijk is als we betrokkenheid willen.’ Bekijk HIER de boodschap Ferre Laevers

De strijd tegen armoede is een zaak voor iedereen

"Mensen in armoede redeneren anders dan mensen die niet in armoede leven. Ze maken ook andere keuzes", zegt Brigitte Van der Herten, opgeleide ervaringsdeskundige in de armoede. "Een leraar bereidt zijn leerlingen voor op de toekomst. Hij denkt op lange termijn. Een arme leeft van dag tot dag, hier en nu. Als hij vandaag de kans ziet om een grote tv te kopen, waarom dan niet? Of mogen armen nooit eens iets moois kopen?"

Toch blijft het onderwijs een belangrijke hefboom en is de strijd tegen (kans)armoede een zaak voor iedereen. En misschien kan het materiaal van Lopke daarbij helpen.

Lopke is een meisje dat in een kansarm gezin woont en het niet gemakkelijk heeft. Toch is Lopke een veerkrachtig kind. Ze blijft niet bij de pakken zitten en zoekt naar oplossingen. Gelukkig krijgt ze steun uit de omgeving.

Lees meer...

Het natte handboek

Meester Free was zijn tijd ver vooruit. In zijn vijfde leerjaar vertrok hij vanuit de binnenkant van zijn leerlingen. Hij ging op zoek naar je talenten en zette je in je kracht. Meer nog, hij ontwikkelde zich als een meester met pedagogische tact. In dat jaar kregen we een nieuw handboek geschiedenis. Meester Free drukte ons op het hart om goed zorg te dragen voor dit boek. Op het einde van het schooljaar moesten we het immers in onberispelijke staat terug inleveren.

Lees meer...