Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Het beste zien in ieder kind en dat willen bovenhalen. Dat is ervaringsgericht onderwijs bij ons.

Gelukkig zijn kinderen overal kinderen, ongeacht welke schooleigen cultuur er ook heerst in onze basisscholen. En gelukkig zijn er ook de leerkrachten, leerkrachten met passie voor onderwijs!

Daar sta je dan, als kersvers directeur. Plots moet je een team leiden, moet je met ouders, kinderen, besturen, werkgroepen, werk plannen, boekhouding enzovoorts ... bezig zijn. Maar je voelt je nog altijd verbonden met de kinderen. Hoe doe je dat dan? Is het in eerste instantie overleven? Toch ga je, net als de kinderen in je klas, dromen. Dromen van kansen. Dromen van een school die het verschil kan en wil maken. Dromen van gelukkige kinderen die graag naar school komen. Dromen van een hecht team dat er samen voor gaat.

Het volledige verhaal (en andere EGO-verhalen en getuigenissen) lees je in het CEGO-congres boek. Gratis bij deelname aan het congres van 27 mei 2016.

>Nog niet ingeschreven? Graag meer info over het congres? Ga dan naar www.cego.be

Fotokopie

“Ik kan niet meer”, zucht juf Kim wanneer ze in het leraarslokaal aankomt. “Ik kan niet meer lief tegen haar zijn.” Met “haar” bedoelt ze Laura. Laura is een van haar vierjarige kleuters en komt uit een verstoord gezin. Laura heeft het moeilijk, reageert bijna dagelijks heel agressief en kan moeilijk samen spelen wanneer ze haar zin niet krijgt. Van de andere kant kan ze enorm genieten van een knuffel en is ze erg hulpvaardig wanneer ze in een goede bui is. Helaas is ze de laatste tijd meer en meer opvliegend en doet ze andere kleuters pijn.

Lees meer...

Een opmerkzaam talentenverhaal

Het talentenverhaal in mijn klas startte helemaal niet zoals verwacht. Na verkenning van de eilanden op de talentenarchipel, gingen kinderen in groepjes aan het werk met de woordspin. Het gonsde van de ideeën, het ene al fantastischer dan het andere. Ik was vooral blij dat mijn klas even enthousiast was als ik.

Jammer genoeg bleef dit niet duren. Na enkele minuten kreeg Tom het op zijn heupen. Hij trok bepaalde ideeën in het belachelijke en kreeg, voor ik kon ingrijpen, een aantal kopstukken mee. Plots draaide de positieve sfeer helemaal om. “Ik ben vooral goed in lui zijn,” zei Tom.

Lees meer...

Mats, de rebel van de school

Mats staat aangeschreven als de “stoutste” jongen. Als er op de speelplaats een vechtpartij is, wordt zijn naam onmiddellijk vernoemd. Als er een bal door de ruit gaat, wordt Mats direct als de schuldige aangeduid. Als ik eind mei de lijst van mijn klasgroep voor het volgende schooljaar krijg, zie ik direct de naam van Mats staan. Door al wat ik van hem hoorde van mijn collega’s heb ik intussen in mijn hoofd een beeld gevormd van Mats. Hij laat bij iedereen een negatieve indruk na en dat wil ik als leerkracht bewust doorbreken. Ik wil immers de echte Mats leren kennen. Bij de overgangsbesprekingen vraag ik om geen extra informatie rond Mats te vertellen en leg ik zijn dossier bewust naast me neer. Ik zal met Mats het nieuwe schooljaar starten zoals ik dat met alle andere kinderen start.

Lees meer...