Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Vertrek eens zonder thema

‘Vertrek eens zonder thema’ is ruimte laten voor initiatief en ondernemingszin van je kleuters. Het is bijgevolg durven loskomen van een leerkrachtgestuurde aanpak en ruimte scheppen voor wat kinderen kunnen inbrengen bij de keuze en uitwerking van projecten.

Lees meer...

Dat is ook in de mode

Het is sportdag. De teams zijn verdeeld en één team bestaat uit leerlingen van het tweede, derde en vierde leerjaar, hoofdzakelijk jongens. Bij één opdracht mogen de kinderen aanlopen op de lange mat en dan met een vrije sprong in de valput springen.

Voornamelijk de jongens zijn als eerste aan de beurt en die doen allemaal een salto. Dan komt een meisje van het tweede aangelopen, nogal onzeker, met ingehouden looppas. Ik merk dat op en roep snel: “Je mag ook gewoon springen, hoor!”. Waarop de jongen die vlak voor haar was en de hoogste sprong en knapste salto uitvoerde, riep: “Ja hoor, dat is ook in de mode!”. En het meisje sprong. Gewoon. Met een blije lach op haar gezicht.

Hoe fijngevoelig van die jongen om zulke woorden uit te spreken! Hij maakte hierdoor haar sprong evenwaardig aan de zijne. Hij deed haar goed voelen in haar vel, blij met wat ze kan.

Hoeveel mooier kan je de differentiatiegedachte omschrijven dan dit? Beren, wolven, tijgers … het maakt op zich niet zo veel uit, je kiest gewoon wat bij je past want ze zijn allemààl in de mode. En iedereen hoort erbij, met eigen kunnen en eigen beperkingen.

An Dedapper

Ontdek onze nieuwste uitgave "Ik heb een plan!"

Het werken met een plan geeft je als leerkracht een nieuw middel om verder te bouwen aan vrij kleuterinitiatief. Het is een vorm van differentiatie die kinderen laat groeien in hun ondernemerschap. Het plan geeft het kind een manier om zijn richting, doel en uiteindelijk ook zijn planning zelf op te bouwen. Ook kleuters kunnen op die manier heel sterk hun leerproces in handen nemen op een manier die heel makkelijk te integreren valt in een klas die groeit in zijn ervaringsgerichte aanpak.

auteurs: Marieke Holvoet en Inne Jackers

te bestellen via deze link

Is het voor punten? Nee? Waarom zou ik het dan doen?

Wouter Siebers ziet zijn klas uiterst gemotiveerd, creatief en verantwoordelijk omgaan met het maken/schrijven van een recensie over een boek. Het gesprek komt bijna tot afronding als ‘de vraag’ wordt gesteld. ‘Krijg je er ook punten voor?’ Nee, zegt Wouter. Voordat hij verder kan, zakt een aantal leerlingen onderuit en hoort hij een zware jongensstem: ‘Ja, waarom zou ik het dan maken!’

Lees meer...