Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Menselijke maat

Ik ben in Nederland een paar keer getuige geweest van hoe kinderen die door het lint gaan, tot bedaren gebracht worden door ze in isoleercellen te stoppen, en waarbij het afvoeren van zo’n kind zeker niet altijd even ‘gepast’ gaat. Soms werden ze in een scheurjurk gestoken waarna de deur urenlang op slot ging. Ook heb ik gezien hoe deze kinderen uit ‘de isoleer’ kwamen. Vaak teruggetrokken, klein en gebroken.

Lees meer...

Leerlingparticipatie

Luisteren naar kinderen is iets wat we binnen het ErvaringsGericht Onderwijs altijd heel ernstig hebben genomen. We hebben met het begrippenpaar welbevinden en betrokkenheid altijd getracht maximaal aan te sluiten bij de ervaringsstroom van kinderen, bij hoe ze de leeromgeving beleven en hoe deze leeromgeving hen uitdaagt. Dat is dus kijken vanuit de kinderen naar wat bij hen gebeurt om met die informatie onderwijs op maat te geven. Hun beleving staat centraal. Ruimte voor initiatief van kinderen is ook de belangrijkste (de meest overkoepelende) factor van de zeven betrokkenheidverhogende factoren. Om betrokkenheid te kunnen realiseren is ruimte voor initiatief van kinderen absoluut noodzakelijk.

In de publicatie 'LEERLINGPARTICIPATIE' belichten we heel graag deze factor. Het is een deel van de trilogie rond 'participerend onderwijs'.

In deze bijdrage delen we graag uit die publicatie een artikel van Ludo Heylen.

Op deze link kan je het artikel downloaden.

Ik hou van jou, juf Ann

Het is september. In mijn klas (vierde leerjaar, hoogste klas in een pas opgericht schooltje) zit een nieuwe jongen. Al vlug blijkt dat hij zich als de stoerste jongen van de school opstelt, dat hij zeer snel zijn stekels opzet bij conflicten, dat hij kan briesen als een leeuw wanneer hij boos is, dat hij andere kinderen intimideert. Hij heeft het masker op van de jongen om wie niet mag gelachen worden, van “ik ben hier de baas en iedereen doet wat en hoe ik het wil”. Wanneer hij een opmerking krijgt, speelt hij meteen slachtoffer en antwoordt dan steevast “Ik heb het altijd gedaan!”

Lees meer...

Oud-schoolhoofd schrijft inspiratiekalender