Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Ik hou van jou, juf Ann

Het is september. In mijn klas (vierde leerjaar, hoogste klas in een pas opgericht schooltje) zit een nieuwe jongen. Al vlug blijkt dat hij zich als de stoerste jongen van de school opstelt, dat hij zeer snel zijn stekels opzet bij conflicten, dat hij kan briesen als een leeuw wanneer hij boos is, dat hij andere kinderen intimideert. Hij heeft het masker op van de jongen om wie niet mag gelachen worden, van “ik ben hier de baas en iedereen doet wat en hoe ik het wil”. Wanneer hij een opmerking krijgt, speelt hij meteen slachtoffer en antwoordt dan steevast “Ik heb het altijd gedaan!”

Lees meer...

Oud-schoolhoofd schrijft inspiratiekalender

Betrokkenheid is niet altijd een garantie voor een hoog welbevinden.

Zestien maanden is ze, onze dochter. Ons eerste kind.

Terwijl ik de boodschappen uitpak, hoor ik haar brabbelen. Ik kijk om het hoekje van de woonkamer en zie dat ze in de weer is met haar houten loopfietsje.Ze probeert er op te gaan staan door zich aan de bank vast te houden. Voor ik de tijd neem om te kijken, grijp ik al in. ‘Nee, dat is gevaarlijk,’ zeg ik. ‘Straks val je.’ Ik pak de fiets en zet hem in het midden van de kamer. Zo kan ze er zelf op gaan zitten en trekt ze zich nergens aan op om er op te kunnen gaan staan, is mijn idee erbij.

Lees meer...

Het beste zien in ieder kind en dat willen bovenhalen. Dat is ervaringsgericht onderwijs bij ons.

Gelukkig zijn kinderen overal kinderen, ongeacht welke schooleigen cultuur er ook heerst in onze basisscholen. En gelukkig zijn er ook de leerkrachten, leerkrachten met passie voor onderwijs!

Daar sta je dan, als kersvers directeur. Plots moet je een team leiden, moet je met ouders, kinderen, besturen, werkgroepen, werk plannen, boekhouding enzovoorts ... bezig zijn. Maar je voelt je nog altijd verbonden met de kinderen. Hoe doe je dat dan? Is het in eerste instantie overleven? Toch ga je, net als de kinderen in je klas, dromen. Dromen van kansen. Dromen van een school die het verschil kan en wil maken. Dromen van gelukkige kinderen die graag naar school komen. Dromen van een hecht team dat er samen voor gaat.

Het volledige verhaal (en andere EGO-verhalen en getuigenissen) lees je in het CEGO-congres boek. Gratis bij deelname aan het congres van 27 mei 2016.

>Nog niet ingeschreven? Graag meer info over het congres? Ga dan naar www.cego.be