Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /home/customer/www/inspirerendonderwijs.be/public_html/libraries/gantry/core/gantry.class.php on line 1044
CEGO Inspirerend Onderwijs - Home

Welkom op de nieuwe EE-m@gazine website!

Sinds januari 2016 kan je terecht op onze volledig nieuwe website. Voorlopig kan je nog even grasduinen op de oude website.

Mama, waarom gaan we vijf dagen naar school?

Waarvan ik droom, stiekem... en nu iets minder stiekem aangezien ik het met jullie deel...

Dat deze periode nu nét die springplank tot innovatie kan zijn. Alle evidenties blijken immers plots niet meer zo evident. Deze en wie weet de komende periode dwingt ons om heel nauwgezet en kritisch naar het schoolconcept in al zijn facetten te kijken.

Een zestal jaar gelden botste ik als per toeval op een online reportage “Found in the forest”. Als onderzoekconcept hebben ze met ganse gemeenschap uitgezocht wat school eigenlijk is. Hoe zou school eruit zien als je de invulboeken, de leerjaren, de testen en de muren weghaalt?

Lees HIER het volledige artikel van Nele Van Oosten

"You raise me up "

Een aantal jaren geleden werd ik op de afscheidsreceptie van mijn zesde leerjaar aangenaam verrast door het liedje ‘You raise me up’ dat mijn leerlingen als ode aan hun meester zongen. Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terug denk (en tranen in mijn ogen van ontroering).

You raise me up, so I can stand on mountains

Toen ik zelf in het vijfde leerjaar zat, wist mijn leraar, meester Free, zijn leerlingen maximaal uit hun comfortzone te halen. Van talentontwikkeling was toen nog geen sprake, maar toch wist hij bij elk van zijn 25 leerlingen de juiste snaar te raken. Hij kon zo naar je binnenkant kijken, ontdekken wat er zich in jou afspeelde en daar heel sensitief op inspelen. Het is het leerjaar waarin ik het meest geleerd heb. Meester Free is altijd mijn (stichtend) voorbeeld geweest.

Lees HIER het volledige artikel van Ivan Van Gucht

Paniek!

Paniek! Mijn derde kleuter moet volgend jaar naar het eerste leerjaar.

“Mijn dochter gaat volgend jaar naar het eerste leerjaar en daar zal ze niet klaar voor zijn!” Vanop 2 meter afstand hoor ik de wanhoopskreet van mijn vriendin aan. Ze schat haar ouderschapskwaliteiten heel laag in want de juf gaf reeds opdrachten mee die zij, als niet-perfecte moeder (wie is dat wel?), mooi maar vol schuldgevoel aan de kant heeft geschoven. “Ik kan het niet opbrengen…ik ben al blij als ik eens zelf kook en geen kant-en-klare maaltijd bestel.” De suggesties van de juf om letterkoekjes te bakken, samen paardjesspel te spelen en de letters uit de krant te knippen, werden voor dochterlief heimelijk verzwegen.

Lees HIER het volledige artikel van Marieke Holvoet

Noodgedwongen kennismaken met de voordelen van gepersonaliseerd leren

Doordat we genoodzaakt zijn om kinderen vanop afstand te begeleiden, grijpen we massaal naar digitale middelen. We verwachten dat onze kinderen zelfstandig aan de slag gaan met de middelen die we hen aanreiken. We willen dat leerlingen een nieuwe rol en verantwoordelijkheid opnemen in deze leersituaties en in hun groeiproces. Ze worden mede-verantwoordelijk. Ze krijgen info aangereikt, maar doen ze er ook iets mee? Nemen ze de tijd om hun dag te plannen of vliegen ze er onbezonnen in? Werken ze hun taken af of stapelen de onafgewerkte opdrachten zich op? De vaardigheden die kinderen nodig hebben om dit allemaal goed te doen, zijn net die vaardigheden waaraan veel belang wordt gehecht vanuit ervaringsgericht of procesgericht onderwijs Nu blijkt dat scholen die deze zaken reeds hoog in het vaandel droegen, nu best wel minder last ondervinden van de plotse contextverandering.

Nu we in versneld tempo proberen in te spelen op deze (tijdelijk?) nieuwe omstandigheden kunnen we van de noodzaak een deugd maken. Deze nieuwe leeromgeving is een ideale kweekvijver voor het verder ontwikkelen van gepersonaliseerd leren.

Lees HIER het volledige artikel van Marieke Holvoet